|
Что надо знать о почитании угодников Божиих.
АКАФИСТ АРХИМАНДРИТУ КИРИЛЛУ (Павлову), ДУХОВНИКУ СВЯТО-ТРОИЦКОЙ ЛАВРЫПомимо канонизированных святых есть еще один особый вид почитаемых усопших – подвижники благочестия. Канонизации почти всегда предшествует почитание святого как подвижника без всякой на то официальной санкции. На могилах таких подвижников и праведников, еще при жизни прославившихся богоугодным житием и особыми благодатными дарами, поются частые панихиды, в дни их смерти совершаются заупокойные Литургии, их имена вносятся в синодики для каждодневного поминовения на Литургии. Над гробами подвижников благочестия устраиваются памятники в виде арки или часовни, иногда с изображениями подвижников на надгробницах.
Почитатели усопших составляют им службы и акафисты, хотя они и не имеют церковного употребления. В своих келейных молитвах почитатели, верующие в их святость, обращаются к ним как к угодникам, предстоящим перед Престолом Божиим.
Иногда при гробницах почитаемых подвижников пели одновременно и панихиды, и молебны. Патриарх Иосиф дозволял петь на гробнице Соломониды, разведенной супруги Великого князя Василия III, не только панихиды, но и молебны. Святой Анне Кашинской после ее деканонизации и до восстановления чествования ее памяти пели панихиды, а затем читали молитвы с обращением к ней как к угоднице Божией. В XIX веке преподобному Максиму Греку в Троице- Сергиевой Лавре пели панихиды с тропарем ему как святому.
Писали и иконы неканонизированных подвижников. Перед этими иконами возжигали свечи, их лобызали; иногда такие иконы помещали в церквах. В большинстве случаев канонизации святого предшествует его народное почитание как подвижника благочестия.»
П.48.7 «Почитание подвижников благочестия», Курс церковного права. Протоиерей Владислав Цыпин, учебное пособие. Благословлено Святейшим Патриархом Московским и всея Руси Алексием 11. Издательство: «Круглый стол по религиозному образованию в Русской Православной Церкви» и «Христианская жизнь», г. Клин. 2004 год, стр.496-497.
Православное большинство из нас, как говорил приснопоминаемый убиенный иерей о. Олег Ступичкин, настоятель храма святых Первоверховных Апостолов Петра и Павла, Алапаевского благочиния, Екатеринбургской епархии, ограничивается лишь крещением и отпеванием, между которыми нет никакой духовной жизни. Ни постоянного очищения себя спасительным покаянием и приобщением Святых Христовых таин, ни регулярного посещения православного храма, ни должного почитания праздников Церкви Христовой. Разумеется, говорить здесь о духовной грамотности, а порой даже об элемнарных религиозных знаниях не приходится. Все это, безусловно, является горьким следствием советских десятилетий активного богоборчества и атеизма, при которых главный закон человеческой жизни – Закон Божий, в отличие от обеобразовательных дисциплин, был полностью упразднен. А чтобы, ни в коем случае не допустить его возвращения назад, была предпринята целая система атеистической пропаганды с ее растлением человеческих душ.
Тем не мене жизнь человека была и остается главной ценностью нашего бренного мира, ибо он, как высшее творение Божие, со своей безсмертной душой предназначен для блаженной вечности. Но удостоится ее можно лишь сдав земной экзамен посредством напряженной духовной жизни, требующей по словам известного старца – преподобного Паисия Святогорца, большой точности. Поэтому духовная грамотность, предполагающая знания истории христианского учения, Русской Православной Церкви, Священного Писания, Святых Отцов Церкви Христовой, является обязательной для всех и каждого. Полагаться в этом деле на кого-либо, кроме Святого Евангелия, Господа нашего Иисуса Христа, сонма Угодников Божиих, крайне опасно для любого верующего человека. Почему святитель Игнатий (Брянчанинов) и говорил, что не читающий Святых Отцов спастись не может. Отсюда совсем по-иному предстает пред нами почитание православных подвижников, угодивших Господу Богу своим благочестием и еще при жизни получившие от Него дары Благодати Духа Святаго. Как правило, они удостаивались мирной кончины и небесных свидетельств святости жизни, что как раз и влекло к ним массу верующих и рождало народное почитание.
Это почитание почти всегда предшествовало официальному прославлению Церковью, то есть канонизации. Поэтому ее историк, профессор Е. Темниковский писал: «Слава святой жизни того или иного подвижника не умирала вместе с ним; благочестивый подвижник становился предметом народного чествования, сначала быть может, в сравнительно не большом районе, который с течением времени мог расширяться. Таким образом, являлся культ святого. К нему постепенно присоединялись и церковные власти, прежде всего местные…».
Так шло из века в век и сложилось в добрую церковную традицию, которой следовали все, включая и церковне власти. Причем препятствовать этой многовековой традиции народного почитания православного подвижника очень опаско из-за риска превратиться в богоборца и вызвать на себя гнев Божий, чему есть немало примеров не только в далеком прошлом, но и в современной действительности. К тому же, в Святом Евангелии от Иоанна Сам Господь предупреждает таких богоборцев: «Если бы Я не сотворил между ними дел, каких никто другой не делал, то не имели бы греха!». Речь в данном случае идет о посылаемых свыше свидетельств святости подвижников, нередко игнорируемых представителями Церкви на местах, вопреки их очевидности и неопровержимости.
Надо признаться, что в прошлые времена Церковь быстрее и охотнее откликалась на народное почитание усопших подвижников веры и, как указывает еще один историк, профессор Н.С.Суворов, были нередки «случаи, когда чудеса без всякого предварительного обыска, вслед за их оглашением, сопровождались колокольным звоном и церковным торжеством». Об этом же говорит и академик Е.Е.Голубинский, что иногда «подвижники становились святыми без нарочитой канонизации». Кстати, на протяжениивеков соборный разум верующего люда, его тонкое ощущение Благодати Божией, никогда не ошибался, превращая порой, уже проведенные Соборы Церкви в «разбойные», то есть незаконные, недействительные. С таким нелестным определением они и закреплялись в церковной истории, будучи отвергнуты народом, который всегда оставался единственным хранителем чистоты Православного вероучения.
Естественно, что с таким почитанием отдельных подвижников благочестия, верующие узаконили за собой конкретные действия, которые официально закреплены в 48-й главе «Канонизация и почитание святых» современного курса «Церковного права», благословленного Его Святейшеством Патриархом Московским и всея Руси Алексием 11.
Они подробно изложены в п.7 и п.48.7 вышеуказанной главы с подзаголовком «Почитание подвижников благочестия» и приведениы в эпиграфе настоящего предисловия.
В соответствии с ним, миряне Русской Православной Церкви имеют абсолютное право писать святые иконы почитаемых подвижников благочестия, составлять им акафисты и службы, по особенному обустраивать их могилы красивыми часовенками или сенями, увенчанными куполами с восьмиконечным Крестом, служить панихиды и заупокойные Литургии. Именно поэтому, приснопоминаемый Владыка Иоанн (Снычев), почивший Митрополит Санкт- Петербуржский и Ладожский, говорил, что верующие могут почитать ушедших подвижников веры как святых и обращаться к ним в своих молитвах, как к святым.
Причем история знает случаи пожизненного почитания таких угодников Божиих, к коим можно отнести , например, знаменитого о. Иоанна Кронштадского или современника великого Печальника Земли Русской Сергия Радонежского – игумена Белоезерского монастыря Кирилла. Первому, еще при жизни было составлено два акафиста, а второму написана икона.
Не смотря на широкую известность и всенародное почитание подвижников отечественного благочестия, искренний порыв верующих бывало встречал жесткое сопротивление церковной иерархии, породив в истории РПЦ неприятные инциденты, которые ныне стараются не вспоминать. Но они были.
Так, например, скандалом в Святейшем Синоде разразилось, в свое время, прославление в Тобольске покойного Митрополита Иоанна. Почитавшагося всей Сибирью за святого. Очень не просто складывалось прославление Церковью и Белгородского Епископа Иоасафа, хотя высота его духовной жизни и факты силы его молитвы были хорошо известны и Владыка тоже почитался верующими как святой; уж никак в начале ХХ века не хотели прославлять преподобного Серафима Саровского и всея Руси чудотворца, ныне одного из почитаемых святых Вселенского Православия. Официальное прославление последнего, как и некоторых других русских святых, состоялось только благодаря прямому вмешательству и волевому решению Государя Императора Николая 11 Александровича Романова, ныне прославленного Церковью вмксте со своим венценосным семейством.
Еще раз повторим, что все это было, но Церковь предпочитает помалкивать и не вспоминать столь неудобные факты своей истории. Но они поучительны, потому, к сожалению, повторяются и сегодня.
Зачастую наиболее ревностные Православные миряне сталкиваются с новыми случаями откровенных гонений на почитаемых подвижников веры, число которых всегда очень не велико. Это лишний раз заставляет верующих быть духовно грамотными и знать свои права. Тем более, что искреннее почитание непрославленных угодников благочестия привлекает особую милость Божию. Это важно и по другой причине, на которую указывал еще святой преподобный Симеон Новый Богослов. Он прямо говорил, что надо духовно породниться с наиболее близкими к нам по времени святыми. Особенно с теми из них, кого мы лично знали. «Кто не изволяет со всею любовию и желанием в смиренномудрии соединиться с самым последним по времени из всех святых. Имея к нему некое неверие, - предупреждал великий светильник Православия, - тот никогда не соединится и с прежними, и не будет вчинен в ряд предшествующих святых, хотя бы ему казалось, что он имеет веру и всю любовь к Богу и ко всем святым, он будет извержен из среды их, как не изволивший в смирении стать на место определенное ему Богом, и соединиться с тем последним (по времени) святым, как предопределено ему Богом!»
К сему следует добавить, что многие подвижники благочестия, являя на деле свою нелицемерную веру в Бога, в которой достигали небесного созерцания и непосредственного общения со святыми, предваряли свою блаженную кончину завещанием приходить за помощью к ним на могилки. Где высказывать наболевшее, обращаться с просьбами и нуждами, как к живым. Перечислять их здесь нет смысла, ибо это будет слишком большой список. Достаточно сослаться на одну любимую всей верующей Россией святую матушку Матрону Московскую, которая кроме всего прочего заранее предсказала как будет строиться ее почитание после смерти и просила ставить ей самые дешевые свечи.
Надеемся, что приведенное выше, будет полезно знать многим православным священникам и мирянам РПЦ, повысит их духовную грамотность и позволит безо всякой опаски горячо и искренне почитать тех, кто угодил Господу Богу своим благочестием в земной жизни и прославляется Им на наших глазах чудесными знамениями, которых никакому врагу рода человеческого подделать невозможно. Аминь.
АКАФИСТ
АРХИМАНДРИТУ КИРИЛЛУ (Павлову),
ДУХОВНИКУ СВЯТО-ТРОИЦКОЙ ЛАВРЫ
(для келейнаго чтения)
Написан по духовному благословению,
тщанием почитателей памяти старца
(дни памяти: 20.02, 22.06, 08.09 н.ст.)
«О, душе родная, не грусти так много,
Наша жизнь земная, только лишь дорога.
Только лишь дорога, в ней нельзя остаться,
Рано или поздно, надо с ней расстаться…
Не ропщи ж на время и не бойся грома,
Мы ведь здесь на время, мы ведь здесь не дома».
Иеродиакон Роман
Кондак 1
Избранному воину земли Русския, светлому украшению Церкве Православныя,верою враги, видимыя же и невидимыя, победившему, всечестному старцу Кириллу, с благодарением его служению ратному и ангельскому на земли исполненныя, похвальное восписуем пение. Ты же, отче Кирилле, яко доброплодная маслина в дому Божии процвел еси и благодати старческия наследником был еси. Яко имея дерзновение ко Святей Троице, испроси нам, в испытаниях земных вспоможение, да избавимся мы злокозненных наветов бесовских и пленения вражиего, к возсиянию в охладевших сердцах наших Света Христова, да зовем ти: Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Икос 1
Ангельских Сил Творец премудро сотворил еси, яко во тьме нощней огустевающей, звездный блеск умножается, и к тому очи заблуждших радостно возводятся. Тако и во умножившейся на земли тьме греховней, возведем горе очи наши, братие, и, сияние звезд духовных, землю нашу озаряющих узрим. Восхвалим людие христоименитии, заступника, молитвенника и ходатая новаго ко Вседержителю, дарованнаго нам в годину тяжкую, егда мнози отпадаху от Церкви Святыя, предивнаго старца Кирилла, светильника присногорящаго у Престола Святыя Троицы. Егоже сердца чистоту и простоту видя Господь избра во оружие Себе. Мы же, всечестную память почитая угодника Христова, великаго храбраго воина на супостаты и кормчаго благоутишна, радостными глаголы от сердца воззовем к нему, сице вопиюще:
Радуйся, яко благодатию Божиею чудный образ воина Христова явил еси;
Радуйся, всего себе в жертву служения богохранимей стране нашей Русстей принесл еси;
Радуйся, русскаго воинства в христианстем благочестии утвердителю;
Радуйся, святостию жития во Христе зримо Русь святую явил еси;
Радуйся, златозарная лампадо, Христовым светом нетварным сияющая;
Радуйся, огне благодатный, любовь к Богу в сердцах наших возжигающий;
Радуйся, победами твоими Истиннаго Бога прославивый;
Радуйся, заповеданней любови Христовой ревнителю верный;
Радуйся, безнадежных надеждою спасения оживляющий;
Радуйся, и ныне нашим прошениям тепле внемлющий;
Радуйся, помощниче и молитвенниче наш, Христа за всех умоляющий;
Радуйся, присноцветущая ветве райская, аромат благоухания духовнаго нам источающая!
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 2
Егда охладе любы многих за умножение беззакония, и мраз нощи безлунныя объят землю Русскую, брань всемирную, огня свирепство врагов видимых и невидимых злобою пыхающих и адовы ужасы, попусти Творец, дабы людие в разум истины пришли и к Богу возвратились. Имея ревность о страждущей матери – Руси, предивне Кирилле, на брань, в защиту удела Божией Матери пошел еси. В подвизех воинских, на поле брани за Отечество Святое, крепко яко ратоборец, стоял еси, Духом Божиим явно хранимый. О сем, Содетелю веков возносим: Алиллуиа.
Икос 2
Слова Писания Священного: «Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Надеющиися Нань разумеют истину и вернии в любви пребудут Ему. Яко благодать и милость в преподобных Его и посещение во избранных Его.» (Прем.3), на тебе, отче праведный, сбышася. Егда уранена тя врази плениша и со инеми воины дорогою долгою ведоша, псами рыкающими оточиша. Возопил умом ты, святче отче: «Мати Божия, спаси!». Иабие, на облацех небесных икона Пречистой возсияша и яко древле Савлу, глас бысть с небесе: «Стой и не движись!» Замер воин добр, видением потрясенный, взор свой в небо устремиша. По видении же, дивнем, окрест себе ничесоже обретоша, ни врагов, ни сотоварищи, уразумев, яко под Покровом Царицы цариц сокровен пребысть. О сем, разумеем, яко угодника Своего избра тя Господь и со умилением принесем:
Радуйся, силою Вышняго воистину хранимый;
Радуйся, образе воина Христова пречистый;
Радуйся, во бранех лютых Господем прославленный;
Радуйся, безстрашие во бранех и несумненное упование на помощь Божию утверждаяй;
Радуйся, боголюбивый русский ратниче.
Радуйся, славу воинства Христова страны Русстей миру показавый.
Радуйся, на поле брани просиявший.
Радуйся, яко не щадя живота своего, до последней капли крови, житие твое за ближних положивый;
Радуйся, Богом хранимый;
Радуйся, Духом Божиим к покаянию воинов склоняеши.
Радуйся, в благодарственной молитве ум твой к небу воздевый.
Радуйся, в крове Бога Небеснаго водворивыйся.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 3
Промыслом Божиим, в час сражения затишия, посреде руин града, обрел ты, Кирилле, воине славне, Евангелие Святое. Слово Божие чтоша и оное в сердце приемше, обителию Бога душу соделал еси и спасения шлем обрел еси. Молитвы непрестаннии ко Господу возносил еси, врага же духовнаго и врага ратнаго не убоялся еси. Дний шестьдесят, полчища врага, со братиями немногими , с Именем Божиим на устах, мужественне отражал еси. Дом един в крепость неприступную сотвориша и победу достойную обрел еси. Темже, и до днесь дом сей, в народе, «домом Павлова» наречеся. Мы же, сиянием подвигов твоих просвещены, тебе усердно величаем и прославльшему тя Христу вопием: Аллилуиа.
Икос 3
О, преславное чудо, Господь на поле брани явил еси! Непреборимый воин русский нам является. Удивишася вси концы земнии, ужасаются варварстии полцы.
«О камение и горы, падите на мя и покрыйте мя», - рече вождь супостатов зловредных, услышав слух яко вои твои немнозии, о мужественне Кирилле, супротив тысящ врагов, якоже Гедеон супротив Амалика некогда, храбро ополчившихся и могущество нечестивых в ничто обративших.
О, каковый споборник нам даровася! О воине, Богом избранный! Помози нам молитвами своими и укрепи на брань супротив зверя, из моря исходяща, силу змия древняго имуща и престол сатаны содержаща, да не поклонимся ему, ниже послужим.
Ты же, прими от нас, недостойных, пение похвальное:
Радуйся, яко ратными подвиги диавола и слуг его, посрамил еси и славу Отечеству доставил еси;
Радуйся, яко Евангелие, аки броню под доспехами воинскими носивый, николиже Его не оставлявый;
Радуйся, враги злочестивыя смиряяй и устрашаяй;
Радуйся, промысел Божий в победах воинства русскаго узревый;
Радуйся, яко у дома-крепости силою Вышняго и неустрашимостию сопротивника неистоваго поправый.
Радуйся, воине Христов добропобедный;
Радуйся,победу во брани с супостатом, с торжеством русскаго духа православнаго связавый;
Радуйся, яко уподобился мученикам, в лагерях за веру, егда месяца два, во время мраза лютаго, в поле заснеженном, под непрестанным огем вражиим пребыл еси;
Радуйся, живота своего за веру и Отечество николиже щадивый;
Радуйся, яко чрез лета многа, руце некоей жены облобызавый, ея же мати брашно воинам ночами в дом – крепость доставляла еси;
Радуйся, еже даровати воинству нашему на враги победы и одоление, в годину Чеченския брани молился еси;
Радуйся, победами твоими Истиннаго Бога прославивый.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 4
Награду высокую, за подвиги твоя ратныя ти присуди и в сборище безбожное вступити предложили еси. Ты же, отче наш Кирилле, Евангельский глас услышав, жаждею по Бозе возревновал еси, вся оставил еси плотская мудрования, богатство же и славу яко прах вменил еси . Рекл еси, отче мужественнее начальникам безбожным: «Я – христианин и не подобает вступати в безбожных собрание». За словеса сии, награда твоя сокрыта бысть и на верное заклание, под огнь вражий отправлен бысть.
Видя Благопромыслитель Господь души твоей доброту, направи помысл твой ко исканию единаго на потребу. Ты же, Христовою любовию уязвився, святче, и тому невозвратным желанием работати возжелал еси.По окончании же брани всемирныя, брани духовной, с врагом рода человеческаго, научатися пошел еси. Ко источнику притекл еси Божественных писаний, яко елень жаждущий, и струями святоотеческих учений напоил еси душу твою, богомудре.
О сем, непрестанно взываем к Сердцеведцу Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Ни молва мирская, ни чинов и наград вручение, ни слава тленная твоей яже по Бозе простоты уставиша,
Разумел еси, богомудре Кирилле, яко преходит образ мира сего, едино же есть на потребу человеком, еже благоугодити Господеви. Сладостию Духа напаяемь и теплотою Христовы любве согреваемь с плачем искал еси Христа в житии твоем. Тем же, прими от нас сицевая:
Радуйся, яко от суеты житейския уклонитися крепко возжелал еси;
Радуйся, яко законом повинуяся Владычним, во ограду покаяния пришел еси;
Радуйся, яко в пристанище тихое вшед, Богомудре, житейских плаваний отвергл еси;
Радуйся, яко вышняго взыскуя, нижняя оставил еси;
Радуйся, подвижниче веры, угождение Богу паче всего предызбравый;
Радуйся, на князи и сыны человеческия не надеявыйся.
Радуйся, яко небесное сокровище зело возлюбил еси;
Радуйся, разум свой в послушание веры пленивый.
Радуйся, яко узкий путь и тесныя врата избрал еси;
Радуйся, сердце свое от всякия страсти душевредныя чисто сохранил еси;
Радуйся, себе Богу всесовершенне предавый;
Радуйся, чрез все житие свое Богу послуживый.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 5
Жаждею по Бозе возревновав, отче наш, землю отеческую оставил еси и поработати Господеви всеусерднейше возжелал еси. Зело углубишася помышления твоя яже о Небеснем Царствии. В обители же, Свято- Троицкой, преподобнаго Сергия Радонежскаго, чудотворца всея Руси, благоволением Господним, постриг монашеский приял еси. Промыслительно, образ Ангельский восприял еси, июня 22-го (н.ст.) числа, с наречением имени Кирилл, в честь Кирилла преподобнаго, обители Белоезерской игумена, ученика избранного и собеседника Сергия преподобнаго.
Равноангельными же , труды твоими вертоград Пресвятыя Троицы преукрасил еси и, яко миро благовонное, Церкве Русской возблагоухал еси, лозо винограда новаго, Духом Святым облагодатствованная. О таковем Божием смотрении вознесем: Аллилуиа.
Икос 5
Горе очи твои вознося, душу непрестанною ко Господу молитвою, оживляя, сице взывал еси, отче Богомудре: «Господи, даждь ми любити всякаго человека, яко самаго себе.» В горниле брани, отче преподобне, и на наковальне подвигов жития монашескаго сосуд души твоея златокован соделав, в него же сокровище Духа Господь вмести.
Ты же, во обители Свято-Троицкой, братию в Богоугоднем житии скоро превозшел еси, хуждша всех себе помышляя и тем лучший Иисусу являяся, старцем же и юным образ быв прелюбезнейший.
И священник быв Богу верен, блазий делателе винограда Христова, даже ныне моления о людех возносиши, отче славне.
Темже, яко блистающее сокровище тя стяжавше, выну тебе вопием от души:
Радуйтеся, обетов монашеских печате златозарная;.
Радуйся, уставов и чина церковнаго благолепнаго ревнителю;
Радуйтеся, в повелениих Гоосподних всегда усердно ходил еси.
Радуйтеся, глубины Слова Божия добре испытал еси;
Радуйся, господствию духа плоть свою покоривый;
Радуйся, обетом девства чистоту сердца своего явивый;
Радуйтеся, Живоначальней Троице в жертву живу, святу и благоугодну себе самаго принесл еси;
Радуйтеся, вся сокровища мира и житейския сласти Христа ради во уметы вменил еси;
Радуйтеся, высокий образ добродетелей в житии твоем явил еси;
Радуйтеся, душевныя страсти, вкупе же и телесныя, духовным мечем посекл еси;
Радуйся, достигший света бранию мысленной;
Радуйся, яко в душе твоей бе Бог обитаяй.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 6
Силою Духа Всесвятаго стяжала ты еси непрестанную молитву ко Иисусу Сладчайшему в сердце твоем , ею же бо благодать обрел и любовь умиленную. Тако уподобися ручью тиху и прохладну, напояяй жаждущих спасения и воспевающих Богу: Аллилуйа.
Икос 6
Скорбь и тесноту иноческаго жития сладце терпяще, в молитве бдяще, дивное терпение и кротость показал еси. Сила Вышняго воистину осеняша тя и храняше и укрепляша тя на терпение, молитвы, пощение, во еже подражати Всемилостивому Богу. Ты же, отче праведне Кирилле, исполняясь разума небеснаго, премудрости, страха Божия непрестанно горняя мудрствовавшая - возрастала еси в добродетелях и плодах духовных. Видя Сердцеведец Господь, благое сердца твоего устроение, благодать изобильную подаде ти недуги отгоняти, малодушныя утешати, в Тайне Пречистаго Тела и Крове верныя со Христом соединяти. Полвека у раки Сергия преподобнаго прослужил еси. Сего ради прими от нас похвалы сия:
Радуйся, христоподражательныя кротости образ всем бывый;
Радуйся, очиствший ниву сердца и ума;
Радуйся, старче праведный, шедший путем делания, смирением растворенным;
Радуйтеся, Богозрителю ради чистоты сердечныя;
радуйся, дивная радуга мира душевнаго;
радуйся, врагов сокрушение мысленных;
Радуйся, столпе любви Божественней;
радуйся, свеще пред Богом горящая.
Радуйся, яко дар прозрения, терпением и смирением крайним стяжавший и дар сей на спасение страждущих являвший;
Радуйся, к познанию благаго промысла Божия нас обращаяй;
Радуйся, высото смиренномудрия, врагу недостижимая.
Радуйся, поточе чистый, елей жизни от Неба в мир подающий;
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 7
Cердце милостивое, отче Кирилле имел еси. Казначеем Лавры пребывая, странным и нищим помогал еси, коих множество в Лавру прихождаху. Казна обители, опустела в день един, егда странных множесто о вспоможении просиша. В день же, грядущий, долги велии, обители отдавати нужда бысть. Обнощь, Сергию преподобному возносил отче, молитвы пламенныя о вспоможении. Заутра архиерей некий, из епархии дальней, деньги нужныя привезл еси. О таковем Божием благоволении, воспоем: Аллилуиа.
Икос 7
Мед умнаго делания в сердце твоем собрал еси богомудре отче, яко Иисусово сладкое имя бысть тебе утешения источник, имже горечь страстей на сладость добродетелей преложил еси, понуждением духовным. Видя благодать и дар Святаго Духа в тебе, возлюбиша тя братия святыя обители Троицкия и избраша яко искуснаго кормчаго и жизнию Богу угождающа.
Якоже дождь на землю жаждущую, тако сниде на тя старческое окормление, темже изнесе земля сердца твоего цветы прекрасныя благочестия, и фимиам благодарения Христу. Яко кедр ливанский процвел еси, отче, в обители, темже в сени ветвей твоих вернии отдохновение приемлют и Христа воспевают.
Сего ради сладкия соты похвалы тебе приносим:
Радуйся, русскаго старчества цепе златокованая;
Радуйся, яко пастырь истинен показався стаду твоему;
Радуйся, весь мир, и иже в нем, духом провидевый;
Радуйся, в бреннем телеси райскую сладость предвкусивый;
Радуйся, заступниче наш во дни сия многотрудныя нам дарованный;
Радуйся, яко не хитросплетением словес, но силою правды Божия души призывал еси;
Радуйся, с любовию и безкорыстием нести тяготы друг друга побуждающий;
Радуйся, яко очами его сам Господь зрит;
Радуйся, честное даров Божественных вместилище.
Радуйся, Духом Святым от всякия скверны паче снега убеленный;
Радуйся, духовник духовников, молитвенник молитвенников;
Радуйся, святителей любимый собеседниче.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 8
Кто бо может вся болезни твоя не токмо за чад духовных, паче же, за весь народ наш многострадальный исчислити. Всяку слезу плачущаго стерл еси, скорбь того чрез сердце твое пропуская, Спасителю непрестанно взывая: «Господи Вседержителю, пробуди души усыпленные братий моих и народа моего! Разбуди их, Любовь вечная, доколе смерть не столкнула на одр сна страшнаго, идеже Ты не бдишь!» Токмо тебе, старче паведный, ведома цена вымоленной души людской – пролитие крови, взятие скорбей на себя. Помози нам сохранити дуновения Духа Святаго на ны чрез Церковь изливаемые, дабы со умилением воспевати: Аллилуиа.
Икос 8
Слышаша людие дар прозрений тобою, всехвальне отче, чудно явленный и яко помощь в недузех душевных и телесных подаеши, прихождаху к тебе из разных градов и весей с упованием.
Ведал ты, старче праведный, и о сем пасомым вещал, яко Господь в длани Свои слезы в скорбех сущих собирает, узники темничныя Господь посеща, у одра болящаго Господь бдит, у двери сердца вашего стоит Господь, со свещею ясною и варяет егда призовете Его. Доколе вопль буде от земли, дотоле буде отклик с Неба.
Чудо велие яви о тебе Господь, пастырю чудный, литургисавшу бо ти во обители святей, нецыи от молящихся зреша тя аки бы волною, из алтаря святаго и паки во оный по воздуху износима и вносима быти. Чудом сим, Вседержитель, угодника своего высокаго нам показа. Сего ради и мы благодарне венец похвальный приносим ти, вопиюще:
Радуйся, родниче духовный земли Русския;
Радуйся, яко едино Евангелие обрел еси и с тысящами поделился еси;
Радуйся, трапезо сладчайшая, души гладныя, преславно насыщающая;
Радуйся, яко потоками твоея милости напояеши иже во глубоцей нужде люте жаждущих;
Радуйся, яко простотою небесною, премудрости земныя открывал еси;
Радуйся, во всякой душе человеческой добрая прозревал еси;
Радуйся, в суете жительствующих благодатно вразумляющий;
Радуйся, в терпении и кротости стяжати венцы нетленныя нас научающий;
Радуйся, яко распинаемый за грехи наша, с прошениями о помиловании нас грешных, пред Богом день и нощь стоял еси;
Радуйся, яко болезновал еси горце и молился еси сладце, дондеже изобразится в нас Христос;
Радуйся, верне, яко за едину душу кающуюся многия подвиги, слезы и страдания подымал еси;
Радуйся, вся скорби, печали и заботы в горниле молитвы твоея попалял еси.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 9
Спасати хотя от отчаяния и пагубы тысящи душ людских, верою к тебе притекающия и помощи твоея просящия, приклонял еси им милосердие Всеблагаго Владыки, чести древних сподобился еси, дарование чудес достойно прием.
Рекл ты, Кирилле Богомудре, приходящим ти, словесы евангельскими: «Ищите прежде всего Царствия Небеснаго и правды его…» Мы же,восклицаем: «Богоносцы - вы богачи: ведь все просят у вас, но никто вам дать не может. Обладаете богатством, ибо Бог с вами. Богаты вы, ибо носите Его в себе». Сего ради мы, благодарение возсылаем ти, благий наш покровителю и предстателю пред престолом Божиим, и величаем, прославляем, превозносим Триипостаснаго Бога нашего, с отрадою в душе и надеждою воспевая Ему о тебе: Аллилуйа.
Икос 9
Прибежище благоутишное и стена твердая всем с молитвою теплою и верою несомненною к заступлению твоему притекающим явился еси, ищущим спасения токи благодати Божия источая, всяческия беды, страдания душевныя и недузи телесныя далече от нас устраняеши, всехвальный отче Кирилле, и миром совершенным и радостию духовною сердца наша обильно наполняеши и яко Господеви Всемилосердному трудолюбно поработав и вражию всю силу, козни и ловительства, яко паучину, разтерзав, победоносец показался еси. Сего ради и мы славословие тебе приносим покровителю и предстателю наш предивный:
Радуйся, ран греховных врачивателю благоискусный;
Радуйся, сердец скорбящих утешителю благословенный;
Радуйся, звездо, в нощи греховней заблудшим сияющая;
Радуйся, благодатных исцелений источниче,
неоскудевающий;
Радуйся, чудесы от Господа прославленный,
Радуйся, люте страждущим милостивый помощниче,
Радуйся, предстателю о нас пред Богом непостыдный,
Радуйся, яко силою Вышняго всем нуждающимся вспомоществуеши;
Радуйся, благодатными дары твоими глубинныя раны сердец людских исцеляющий;
Радуйся, отчаявшихся и унылых благодатно в надеющихся на Господа преображающий!;
Радуйся, в благости Отца нашего Небеснаго николиже сомневатися нас научающий;
Радуйся, миротворче предивный сердец непокоривых.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 10
Врази Господни, клевреты сатанины, днесь на западе солнца паки возшумеша и паки воздвигоша главу, на люди православныя, завет с диаволом завещаша.
Сатаною направляемы, приход богохульного антихриста уготовляют, духом блуда, пьянства, богоборства, злобы, ненависти, гордости сатаниной, сердца неутвердженныя растлевают и всю Вселенную, богомерзскою печатию вечнаго проклятия запечатлети тщатся и мерзостным зловонием дел беззаконных, аки смрадным вином, упояют. Ты же, отче, яко струя чистая, воздух благорастворяющая, являешися дарами многоразличными благодати Духа Святаго, светом познания истины и правды Церковь Невесту Христову, колеблемую нововведениями безконечными и несогласиями раздираемую напояеши. Очи просвещаеши духовныя наша, во еже зрети пути ко спасению в сии времена лукавыя и коварныя. Мы же, к Богу, всяческих благ Подателю, преклоньше колена сердец наших, взываем: Аллилуиа.
Икос 10
Чиноначалия церковная, в ризах иерарших, паству во времена сии коварные усыпляют сном теплохладным. Душепагубную печать антихриста с числом имени его пасомым принимати благословляют, рекши: «Внешнее душе не вредит». Зная доверие народа церковнаго к тебе,старче всеблаженне, долго принуждаху тя иерарси, указ соборный неправедный подписати. Ты же, отче Кирилле, пастырю истинный, видя еретичествующих лютая стремления, приход близкий антихриста возвещал еси. Сам в великой скорби о гибели человеческой на молитве день и ночь пред Богом и Заступницею рода Христианского до последняго издыхания немолчно взывал еси.
Слово проповеди твое, яко мечь острейший противу сетей лжеучений и огнь, плевелы суемудрия поядай бысть. Мужественно призывал за Христа до конца стояти, ум непрестанно держать на Голгофе, у ног Христа. Рекл ты, старче мудрый: «С креста только снимать должны. Какие мы православные, аще не выстоим во испытаниях. Кто будет читать Евангелие, тот не погибнет…» Мы же, тебе, все упование на Сладчайшаго Иисуса возложившаго, пение всеумиленное приносим:
Радуйся, велению безбожному не покоривыйся;
Радуйся, чашу с Пречистым Телом и Кровию Божественною и Крест высоко возносивый;
Радуйся, волков в овечьей коже от стада отгнание;
Радуйся, недоумения наша скоро разрешающий;
Радуйся, добрый воине Христова, мечем молитвы демонския полки устрашающий;
Радуйтеся, яко стрелы лукаваго далече от нас отгонял еси;
Радуйся, яко хитросплетенныя сети антихристовы яко паучину растерзающий;
Радуйся, угле ладана небеснаго, злоухищрения демонов испепеляющий;
Радуйся, не токмо против недруг отчизны твоея, но и против врага спасения ратобортвовый;
Радуйся, стено для антихриста и слуг его несокрушимая;
Радуйся, в верности и стойкости нас всех утверждаяй;
Радуйся, слабости и тревоги наша в силу духовную и мужество претворяющий.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 11
Видяще духи злобы поднебесной, яко мнози людие тобою, старче богоизбранный, на стези спасительныя возвращахуся и из челюстей адовых исхищахуся – брань лютую на тя воздвигоша, при житии твоем многия ковы тебе строиша, дабы из обители изгнан быв. И ничтоже тебе причинить не могоша, неразумных людей и завистливых на тя возставиша. Мы же, Живодавцу, тебе таковое долготерпение подавшу, воспоем: Аллилуиа.
Икос 11
Древний змий, ненавистию к роду человеческому разжигаемый, клевету страшную, дело судебное, ложь на тя возведе, обаче жало злобы своея токмо притупи, о тебе, отче праведный. Ты же, отче многострадальне, клеветников и завистников своих смиренно прощал еси. Тако и в сети любви твоея и благости многия души уловлены быша и ко Царствию Божию и спасению уловление прияша. Нам же, образ веры и терпения подавая, подвизаеши пети сице:
Радуйся, правды ради гонимый без правды;
Радуйся, велиею мудростию твоею искушения и атаки бесовстии низлагавый;
Радуйся, всенощными бдении твоими яко луна полная разторгл еси тьму сетей вражиих;
Радуйся, огнь пожигающий диавола;
Радуйся, лжесвидетели оклеветанный.
Радуйся, кленущия тя благословляй;
Радуйся, трубо благозвучная благочестивых нравов;
Радуйся, ратоборче, яко оружия диавола из сердец человеков изымал еси;
Радуйся, яко в ризу чистоты светлейшую облеклся еси;
Радуйтеся, яко Живоначальней Троице в жертву живу, святу и благоугодну сам себе принесл еси;
Радуйся, яко жаждущих от источника Святыя Троицы напаяеши;
Радуйся, в светлостех немерцающих Пресвятыя Троицы присно живущим соводворенный.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 12
Мнози труды и подвиги пронесл чрез долгоденственное житие твое , отче Кирилле всехвальне,страдая за грехи людей. Врачи удивляшася, како лета долга живет в болезнех тяжких.
Ты же, отче всеблаженне, в тишине страданий безмолвных, на одре болезни, без ропота все терпел еси и всех в сердце вмещал еси. Ныне же, аще и телом прешел еси от нас, обаче духом пребываеши с нами, и молишися за ны Христу, пастырю дивный, у Престола Святыя Троицы, с Богородицею и со всеми святыми земли Русския о спасении нашем. Мы же, даровавшему нам тя, крепкаго заступника нашего, Христу Богу восклицаем: Аллилуиа.
Икос 12
Рекл ты отче, людем: «Православие – барометр духа народа. Мы же, столько святых русских на Небесех имеем, которые вся наша воздыхания слышат». Еще при жизни твоей, жена некая, в скорбном обстоянии сущая, скорбела еси, яко к тебе старче долго попасть не могла еси. Ты же отче милостивый, рекл ей: «Зачем ждать. Открывай окно и кричи. Я слышу…» Чада твоя, видения о тебе старче видеша, яко во образе журавля дивного, в Небеса поднимался еси. Ныне же, отверзошася тебе двери едемския, и несказанен свет и трисиянен возсия, блаженне, в неподвижимем Царствии Небесном, и праведных веселие приял еси, престолу предстоиши благодати, со всеми Ангелы радуяся днесь и миру исцеления богатство раздавая. Мы же,почитающее память твою, со умилением ублажаем тя:
Радуйся, пребывающий на одре болезни, всюду яко птица духом носился еси;
Радуйся, яко и по отшествии твоем прошения наша исполняющий;
Радуйся, в книзе животней печате всекрасная;
Радуйся, в светлостех немерцающих Пресвятыя Троицы присно живущим соводворенный;
Радуйся, благий и верный Троицы --Царя Славы Господа служителю;
Радуйся, светом вечныя жизни достойно оболкийся;
Радуйся, невечерний день Царствия Небеснаго постигнувый,
Радуйся, во блаженных обителех божественныя трапезы сподобивыйся;
Радуйся, нетленных благ небесный наследниче;
Радуйся, ангелов достойный собеседниче;
Радуйся, во светение чудесное поставленный в Руси на месте высоком;
Радуйся, славы святых сонаследниче.
Радуйся, старче Кирилле, духовником всея Руси нареченный!
Кондак 13
Спасти хотя мир, над огненной бездной зияющий, не оставляет нас Господь, угодников Cвоих являя, яко посланцев Небесных. Дабы во времена тяжцые, огненными словесами правды, утверждали сердца людския в вере истинней, надежде, долготерпении и любви. Тако и ты, праведне Кирилле, Промыслом Господним, старческое служение подъял еси. Православную силу в земном бою показавше, Русь прославил еси, знамением народу нашему был еси. Тысящи душ людских, на стези в обители Горния, наставил еси.
Ныне же, у Престола Славы предстоя, умоли Творца даровати и нам, грешным во времена лютыя близгрядущия- твердое в вере истинней стояние, Руси же очищение и воскрешение. И тако, по молитвам твоим, сподобимся и мы, купно с тобою, славити Бога в невечернем дне Царствия Его: Аллилуиа.
(Сей кондак поется трижды. Затем кондак и икос первыя)
Молитва
Во времена жизни твоея земная, отче святче Кирилле, крепко болезновал еси ты душею о погибели душ людских. Видел еси причиною сему - смотрение легкомысленное на жизни время устроение и с миром падшим во всем примирение. Вразумлял ты, старче силою кроткаго слова: «Земля же, для нас – мачеха и поступает она с нами, как мачехе свойственно. Зрит на ны аки на пасынки приемные. Аки на пришедшия издалече – доколе рабами своими не соделает. Рабами, веры не имущих, а волю злую творящих. Денно-нощно батрачим мы на нея, плату имея от нея злосчастную – грех, болезнь и смерть. Живущий хлебом ея, сытости не ведает. Ведь чем боле яст, тем вящий глад его одолевает. И чем безудержнее пляса под свирель ея, тем вящая скорбь его обуревает. Чадца, прочь бежите от объятий хладных мачехи. Раби неключимии, обратите свои заботы в молитвы. И Отец Небесный облечет вас златом и багряницею славы Своея».
Зрел ты, отче дивный, на мир сей, грехопадений, паче вавилонских исполненный и яко друже преискреннейший и славный воин Христов, Господа безбоязненно прославлял еси и словами правды сердца утверждал в вере истинней.
Ныне же, во свете Воскресшаго Христа пребываеши, умоли Бога Вседержителя о спасении народа нашего во времена грядущие, о еже монахов в подвизех укреплении, Церкви русской от расколов, ересей, лжеучений сбережении, народу русскому единство православное, о Бозе; войску русскому в Православии утверждение, победы оному на полях сражения испроси.
Сице и в преднее время посещай ны духом твоим и жезлом пастырския молитвы твоея порази волков мысленных стадо твое ищущих расхитити. Нас же яко пастырь добрый, присно зови свирелию поучений твоих в Царствие Божие идеже с тобою по преставлении нашем вкупе да обрящемся, прославляя Отца и Сына и Святаго Духа в безконечныя веки. Аминь.
Тропарь гл.2-й:
Едемскаго рая древо доброплодное и красное, /благочестиваго воина Христова, победившаго враги душевныя и телесныя,/ отрасль святую лозы старческой/ яви тя праведне Кирилле, Христос Бог./ Ты же, ни славы мирския, ниже богатства взыскуя,/ но Богу и ближнему в житии послужил еси./ Приидите убо вернии,/ притецем под сень молитв старческих и ублажим его,/ яко Руси отраду и украшение/ и яко жития образ нам и начертание,/ той бо венцы прияша нетленныя от Превечнаго Бога, молится о душах наших.
Ключевые Cлова: Радуйся, Кирилле, старче, подвижников, жизни, Господь, нареченный, духовником, Кондак, благочестия, сердца, обители, святых, Радуйтеся, почитание, Аллилуиа, Церкви, брани, Богом, твоея.
|
|